Als je overweegt om als zzp'er een eigen aannemersbedrijf te beginnen, is het belangrijk om goed voorbereid te zijn op het avontuur dat voor je ligt. Het kan namelijk energie en cashflow kosten om een eigen bedrijf op te starten en daarom moet je alle nodige stappen ondernemen om er zeker van te zijn dat je een succesvolle start maakt.
In deze gids wordt je stap voor stap door het proces van het opzetten van een aannemersbedrijf geleid.
Stap 1: Bedenk een bedrijfsnaam
Voordat je met de registratie kunt beginnen, is het belangrijk dat je een geschikte naam voor je bedrijf kiest. Kies een naam die professioneel overkomt, maar ook gemakkelijk te onthouden is. Houd er rekening mee dat je een webhostingdienst nodig hebt om je website te hosten, waarop je potentiële klanten je kunnen vinden.
Stap 2: Registreer je bedrijf
Als je een bedrijfsnaam hebt gevonden, is het tijd om het bedrijf te registreren. Dit kan bij de Kamer van Koophandel. Je moet een formulier invullen met de bedrijfsnaam, adres en andere contactgegevens. Nadat je dit hebt gedaan, betaal je de vereiste registratiekosten en ontvang je een uniek KvK-nummer.
Stap 3: Open een zakelijke bankrekening
Om zakelijke transacties goed te kunnen verwerken, heb je een zakelijke bankrekening nodig. Open een aparte rekening waar je de inkomsten van je bedrijf op kunt storten en waaruit je de uitgaven kunt betalen.
Stap 4: Vraag een BTW nummer aan
Als je je bedrijf hebt geregistreerd BTW nummer aanvragen. Je hebt dit nodig als je aan btw-belaste transacties doet. Je kunt je BTW nummer op je facturen vermelden en op je website plaatsen.
Stap 5: Sluit verzekeringen af
Het afsluiten van een verzekering is een must als je als zzp'er begint. Je moet een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten om je bedrijf te beschermen tegen aansprakelijkheid voor schade aan derden, en ook voor zakelijke kosten als je een tijdelijke arbeidsongeschiktheid hebt.
Stap 6: Schrijf een business plan
Voordat je echt start met je bedrijf, is het belangrijk om een uitgebreid business plan op te stellen. Je moet nagaan hoe je bedrijf eruit zal zien, wat je concurrentievoordeel is, wat je marketingstrategieën zijn en hoe je de kosten en de prijs van je diensten zal bepalen. Hierin is het niet alleen belangrijk dat je een plan schrijf maar dat je ook uitzoekt waar je bijvoorbeeld inkopen doet. Waar ga je die gipsplaatschroeven en een mp 75 halen? Zorg ervoor dat je dit al van te voren uitzoekt zodat je direct weet waar je naartoe moet als het zover is.
Stap 7: Breng je diensten aan de markt
Zodra je je bedrijf hebt opgezet, kun je beginnen met het bieden van je diensten aan de markt. Je moet een website hebben waarop je informatie over je bedrijf en je diensten presenteert. Je moet ook je bedrijf op sociale media promoten en contact opnemen met klanten die mogelijk geïnteresseerd zijn in je diensten.
Stap 8: Stel je team samen
Als je als aannemer begint, heb je mogelijk meerdere mensen nodig om je bedrijf te runnen. Je kunt bijvoorbeeld een boekhouder, accountant of juridisch adviseur inhuren, of een administratief medewerker om je bij administratieve taken te helpen.
Stap 9: Heb vertrouwen in jezelf
Hoewel er veel uitdagingen zijn bij het opzetten van een eigen bedrijf, is het belangrijk om vertrouwen te hebben in je eigen vermogen om je bedrijf succesvol te maken. Zet deze stappen uit deze gids in praktijk en je bent goed op weg om je eigen ZZP-bedrijf te starten!